En liten altmuligblogg, som startet da vi sommeren 2018 reiste over dammen på en tre måneders tur til USA. Denne bloggen ble en dagbok for å dokumentere turen – bilder, beskrivelser, opplevelser og tips!

Nå bor vi på et ‘mikrobruk’, som vi kaller det, som vi pusser opp og ordner å styrer i – og vi deler div tips fra andre reiser!

Alle innlegg

When in Copenhagen

Åh, koselige, fine og joviale København. Det har raskt rukket å bli en av våre favorittbyer, og vi tar turen når muligheten byr seg.

Etter 25 dager i en van leid av Escape Campervans føler vi at vi har fått et ganske godt inntrykk av van-livet. Her er en liten “vestksysten-escape-van-guide,” som også er en review review av hvordan det gikk, og hva man bør tenke på.

Seattle er en by i Washington som de fleste sikkert har hørt om, kjent fra blant annet filmene “10 things I hate about you” og “Sleepless in Seattle.” Her kommer tips til hvor du bør spise, drikke og hva du bør se!

Her kommer en liten oppsummering av slutten av van-reisen vår! La Conner var en utrolig søt, rolig og sjarmerende by. Vi bodde på en bed & breakfast som jeg ikke kan anbefale nok, The Wild Iris Inn.

Hei fra enda et hotell, denne gangen i La Conner i Washington! Vi unnet oss en kveld på hotell i natt før siste etappe med vanen, og det viste seg at dette er verdens koseligste lille havneby.

God dag dere! Nå sitter vi på en kafé i Portland (som forsåvidt var veldig hyggelig, World Cup Coffee & Tea heter den) og gjør litt research for de neste ti dagene.

Okei, Portland! Her kommer et laaangt innlegg, så hent deg en kaffe og enjoy. Vi hadde hørt og lest mye bra om Portland, spesielt at det er en by kjent for god, økologisk og rimelig priset mat (og bra craft beer og kaffe) og det må jo bare bli bra.

Vi hadde litt “time to kill” før vi skulle til Portland og googlet “koselige byer sør for Portland,” hvor vi fikk opp Brownsville som var rett ved oss. En bitteliten sjarmerende by som vi fikk ruslet rundt i i et par timer.

Etter å ha sovet på en ny campingplass og blitt oppspist av mygg (men vi hadde heldigvis skaffet oss myggspray!) tok vi en liten dagstur til Florence, en havneby langs kysten. Her spiste vi meksikansk mat, ruslet rundt og avsluttet med en iskaffe.

Turen gikk til Crater lake- en vulkan som sprengte for 77,000 år siden og har blitt fylt opp av regn og snø. Den er nå en sovende vulkan (du ser den på “øya” i midten) og nå er USAs dypeste innsjø (og den 9. dypeste i verden!).

Hei fra Oregon! Endelig har vi kommet oss til neste stat på lista, og det er her vi hovedsakelig skal være i campervan-perioden. Det aller beste med denne delen av turen er at vi ikke har noe å rekke, og vi kan dermed stoppe innom alle de stedene vi vil på veien.

I foregårs sa vi hade til vennene våre og hentet campervanen vår hos Escape Campervans rett utenfor San Franscisco. Henrik har snakket om å lage en campervan hjemme i flere år nå, så det er kjempegøy å teste ut og få litt tips og inspirasjon…

Siste stopp på turen var San Francisco hvor vi hadde hele fire netter! På veien fra Napa tok vi en liten runde: første Napa Outlets (relativt liten men med alt du trenger), så til Hippie Tree, innom Sausalito for lunsj også sightseeing på Golden Gate Bridge.

En av de første tingene vi bestemte oss for da vi booket denne turen var at vi skulle på vinsmaking enten i Napa eller Sonoma, som ligger litt utenfor San Francisco. Vi endte opp i Napa Valley hvor vi var i to netter

Som de fleste vet så er Pacific Coast Highway (Highway 1) helt fantastisk vakker. Den strekker seg langs California kysten og er kjent for å være en av de fineste kjøreturene i verden.

Vi ville veldig gjerne ha en dag sovende ute i hengekøyer, og det fikk vi faktisk til! Vi kjøpte hengekøyer på Dicks Sporting Goods i Vegas, kjørte til Morro Bay, spiste på verdens koseligste lokale italienske restaurant …

På veien fra Las Vegas til Highway 1 kjørte vi innom Death Valley, en dal hvor det er så dypt at det går til og med under vannoverflaten og det er så varmt at det ikke er mulig å leve der, så det er faktisk ingenting der, så og si.

Santa Monica er faktisk en forstad i Los Angeles, for selve LA er egentlig bare Downtown. Visste dere at det bor 17 millioner (!) mennesker i LA + forstedene!? Ikke rart det er så mye trafikk.. haha.

Det er jo en eneste stor fornøyelsespark med masse hoteller og drikkesteder.. og varmt, for å si det sånn. Vi bodde på et Marriott rett ved the strip hvor vi fikk en stor suite som alle bodde i, veldig fornøyd med hotellet!

Det ble en kamp mot klokka da vi skulle til Grand Canyon, for vi hadde veldig lyst til å se solnedgangen der som begynte 10 på 8 om kvelden. Det tar ca 7-8 timer å kjøre dit fra LA, så vi dro tidlig nok, men kom dit bittelitt for sent da vi beregnet litt feil..

Da har vi hatt besøket vårt her i en ukes tid, og jeg har ikke hatt et ledig sekund til å blogge, så det kommer et lite drypp med innlegg nå. Gjengen kom søndag kveld og Henrik og jeg stod klare med skilt og jubel før vi hentet den største bilen jeg har sett, haha

Hei dere som titter innom her, vi lever enda! Vi har jo fått besøk av fem venner hjemmefra og storkoser oss. Det går i et, og vi har sett så mye allerede – fra svære redwood trær til vegas strippen og otere svømmende rundt i Monterey.

En av de butikkene jeg husker best fra barndommen min i USA er Trader Joes, som mamma handlet på støtt og stadig. Nå var det min tur til å utforske og det eeeeer så gøy!

Vi har brukt en god del tid på Main Street, som er en relativt lang gate mellom Santa Monica (3rd street promenade-ish) og Venice. Vi går forbi main street når vi skal ned på stranda, og kjører scooter på den bort til Santa Monica, og det er en gate med kule steder!

På torsdag fikk vi endelig dratt til Griffith Observatory! De fleste kjenner det kanskje igjen fra LaLa Land? Det er et stort observatoriet høyt oppe i fjellene i LA, med kikkerter og fantastisk utsikt.

På onsdag var det duket for Dodgers kamp, som spiller baseball, mot Texas Rangers! Baseball er ikke den mest spennende sporten, for det er ikke så ofte det faktisk skjer noe, men når det først skjer noe – da skjer det mye.

Venice har blomstret de siste årene, spesielt med gaten Abbot Kinney som består av unike butikker med alt fra klær til oppblåsbare flamingoer og en hel haug med kule restauranter, barer og kafeer. Listen over steder jeg vil spise der er laaang haha.

Kl. er ti om morningen og jeg sitter her og drikker kaffe og blogger mens jeg venter på at Henrik skal komme tilbake fra joggetur (flinkingen). I morgen har vi faktisk vært her i 6 (!) hele uker, det vil si halve turen er ferdig!

Vi har fått testet ut to donut-sjapper i nærheten av oss, pluss et iskrem sted som jeg tenkte å tips om! Dette er : Salt & Straw, Sidecar og Blue Star.

På tirsdag tidligere denne uken kjørte vi tilbake til Malibu for å hike opp til Escondido Falls! Det er en tur på ca 7-8 km., hvor du kommer opp til et vakkert område med foss. Det var ganske overskyet men varmt, så perfekt turvær!