5 august, 2018

En helg i Seattle (guide)

Da har vi levert vanen og vært i Seattle i tre dager! Det kommer et “alt du trenger å vite om escape vans” innlegg snart 🙂 Seattle er en by i Washington som de fleste sikkert har hørt om, kjent fra blant annet filmene “10 things I hate about you” og “Sleepless in Seattle.” Jeg trodde opptil nylig at det var hovedstaten i Washington siden det er den byen man hører mest om, men det er visst Olympia som er hovedstaten!

Jeg skal innrømme at dagene i Seattle ikke ble fullt så innholdsrike som jeg hadde sett for meg. Selv om det har vært uendelig gøy å kjøre rundt i campervanen så tar det på å bo i en bil (med alt for mye bagasje), alltid lete etter nye steder å sove, og kjøre og se ting hver dag. Derfor har vi brukt en del tid på hotellet og bare slappet av og nytt siste del av ferien. Men vi har jo fått gjort noe! Og hvis det er to steder dere MÅ dra hvis dere skal til Seattle er det restauranten “The Pink Door” og speakeasy-baren “Bathtub Gin & Co.” Vi var innom begge den første kvelden vår (og et par andre barer..) og hadde det så gøy – som gikk laaangt utover søndagen hvor halve dagen ble tilbrakt på hotellet, heheh.

Jeg har gjort litt som Portland og samlet sammen tips til div. ting å gjøre her. Vi fikk masse gode tips av bartenderen vår på Baththub Gin & Co., som jeg også legger til her selv om vi ikke fikk besøkt alle. Seattle er en STOR by, og jeg hadde mest lyst til å utforske downtown, Capitol Hill og Fremont. Vi rakk dessverre ikke Fremont denne gangen, men jeg tar det med her likevel.

OMRÅDER

Downtown
Her kan det være lurt å bo første gangen du er i Seattle, som vi gjorde nå. Det er mange hoteller her, og det er enkelt å gå til turistattraksjonene (som Pike Place, Space Needle og Underground Tours). Du er også i nærheten av Pioneer Square hvor “alt” begynte i denne byen. Det er koselig område hvor det er lett å rusle bort til det meste!

Capitol Hill
Jeg ser alltid etter en “grunerløkka” i byer jeg besøker, hvor man får litt hipster-faktor med unike butikker, kule barer og masse kaffe! Capitol Hill er det stedet i Seattle, og etter å ha ruslet litt rundt her var det desidert favorittstedet vårt.

Fremont (Trollet, Gas Works Park, Vintage Market)
Som sagt fikk vi ikke besøkt Fremont, men det er noen ting jeg har hørt at man bør gjøre der. Troll-statuen er kjent fra “10 Things I hate about you,” og er morsom å ta bilder med. Gas Works Park er rett ved vannet og skal være veldig fin med fantastisk utsikt over Seattle. De har også et fler-etasjes vintage marked her!

SPISE

Umi Sake House
Her spiste vi middag den første dagen, og det var et livlig og bra sted! Kanskje ikke det stedet man tar med seg besteforeldre, for det var høyt lydnivå og litt party-stemning. Det var veldig god mat, vi spiste fersk sashimi fisket den dagen og en skikkelig god sake. Fine priser her og!

Seattle Bagel Bakery
Jeg gikk ned til Pike Place for å kjøpe bagels til oss til frokost en siste gang, og endte opp her. En bitteliten bod med verdens hyggeligste eiere. Prøv en everything bagel breakfast sandwich eller bare en bagel med kremost <3

The Pink Door
Hvordan skal jeg forklare dette stedet?! Vi ruslet rundt ved Pike Place og tittet inn noen vinduer og så dette stedet. Det tok oss sikkert ti minutter å finne inngangen.. haha (bokstavelig talt en rosa dør). Interiøret er så kult – viktoriansk med morsomme effekter overalt. De har også underholdning som blant annet trapeze og burlesque, og vi fikk akkurat sett litt da vi kom for å spise middag, en jente som snurret seg rundt i taket. Maten er italiensk og var f a n t a s t i s k – og drinkene likeså (de har en drink som heter “Hey Ho Hey Ho, Donald Trump has got to go”). Alle de ansatte har sin unike stil (fra nettingstrømper til vintage kjoler) og servicen var utrolig bra. Litt dyrere enn alt annet vi var på, men SÅ verdt det!

Top Pot Doughnuts
Jeg fikk dessverre ikke spist doughnuts her, men har hørt mye bra! De har flere lokasjoner, blant annet inne på Pike Place Market. Noen får dra dit og gi meg en tilbakemelding 🙂

Pintxo
Dette var en fantastisk tapasbar med en rolig og behagelig stemning, bra service og enda bedre mat. Vi spiste litt av hvert, og det beste var nok stekte peppers med aioli, nam! Prøv en sherry til maten, overraskende godt!

Oddfellows Café + Bar
Oddfellows ligger i Capitol Hill og her serverer de frokost (brunch), lunsj og middag i et stort lokale (ser som en gammel lagerbygning) som er utrolig kult innredet. Vi spiste frokost / lunsj inkludert en sterk og god bloody mary, salat med hummus og frokost-panini. Veldig god mat, kaffe og morsomme servitører. Det så ut som de hadde bord ute også!

Molly Moons Ice Cream
Man må jo ha en is når det bikker 30 grader! Jeg leste om Molly Moon et sted og det var heldigvis rett ved siden av Oddfellows. Koselig lokale hvor de steker vaffel-cones hele dagen (luktet så godt). Vi delte en arnold palmer sorbet (iste+lemonade miks) og den var såå god.

Andre anbefalinger vi fikk av bartenderen var: Sushi Kashiba, Il Corvo, Le Pichet, Taylor Shellfish, Westward, RockCreek Seafood & Spirits, Stateside.

Drikke

The Nest (på toppen av Thompson hotell)
Vær forberedt på STIVE drikkepriser her, vi betalte 400 kr for to drinker.. men det var vel verdt det for den utsikten! The Nest er en trendy rooftop-bar hvor de også serverer mat. Det var veldig fullt der da vi var der på en lørdag, men vi fikk to stoler ut mot utsikten og det var fantastisk. Verdt en tur!

Bathtub Gin & Co.
Dette stedet fikk vi faktisk tips om fra servitøren vår i La Conner, som mente at vi MÅTTE hit. Og det er jeg glad for! Det er virkelig en speakeasy på den måten at den ligger skjult ned en helt tilfeldig gate hvor det bare er en dør, og lokalet er bittelite (sikkert ikke plass til mer enn 20 stk). Vi måtte vente 10 min utenfor, også fikk vi plasser i baren. Det var så gøy å se på barterenderen mikse og trikse, og han kom med gode tips til oss, det var så gøy! Skikkelig gode drinker og fine priser og!

Navy Strength & No Anchor
Dette er “søster-barer” som begge også serverer mat. VI sjekket ut Navy Strength, som er en moderne tiki-bar med morsomme drinker og kult interiør. No Anchor er rett nedsiden av, de har også en liten del ute hvis det er fint vær! Der er det mer fokus på øl.

Branchwater
Her var vi bare innom for å titte før vi gikk videre da den ligger i samme bygg som Pinxto (tapasbaren). En skikkelig kul cocktail bar som har digge sofaer i seksjoner, en haug med cocktails som så gode ut og dempet belysning.

Victrola Coffee Roasters
Dette er en kjede som ligger litt spredt utover Seattle, og er kjent som en av de bra lokale kaffesjappene! De er glade i kaffen sin her, det er jo tross alt her Starbucks kommer fra,

Rachels Ginger Beer
Vi gikk forbi her flere ganger da det ligger rett ved Pike Place Market, men rakk ikke innom dessverre. Men det var et så kult konsept at det er nok verdt å ta turen! Ginger beer er jo faktisk alkoholfritt (litt det samme som ginger ale, bare brygget), men de selger også cocktails. Kan tenke meg at det smaker såå godt.

Andre tips fra bartenderen var: Zig Zag Cafe, Foreign National, Damn the Weather, Stampede Cocktail Club, Radiator Whiskey, Cloudburst Brewing.

Å gjøre (sightseeing, shopping, museum)

Space Needle

Den berømte space needle’n er et observasjonstårn som ble bygd for “the 1962 World Fair”. Det er en roterende restaurant på toppen av den som dessverre var under oppussing nå. Man kan enten betale rundt 20$ for å gå opp og se, eller fra 25$ for å spise der, så vi sparer det heller til neste gang så kan vi spise og nyte utsikten. Det var uansett gøy å se den nedenfra, den er stor og fatisk veldig fin! Det er en park rundt området, og nå er det en glass-skulptur utstilling der også.

Pike Place Market
Dette er virkelig en MUST, for det var et skikkelig kult sted til tross for turist-faktoren. Bare vær forberedt på mye mennesker dersom du er der om sommeren, uavhengig av tid på dagen. Dra å se grisen “penny,” og på fiskedisken bak henne kaster de fisk rundt til hverandre og kundene. Det er SÅ MYE å se her.. vi runda ikke halvparten engang. Masse boder som selger smykker, treverk, kunst, suvenirer.. matboder som selger alt fra bagel til pyrogier.. disker som selger fersk fisk, pasta, grønnsaker.. her finner du garantert noe. Den første Starbucksen ligger rett ved her, og det var gøy å se utenfra (de har bevart den første logoen, men det var helt stappa inni!). Det berømte “gum wall” er også her, og det var så mye tyggis.

SAM (Seattle Art Museum)
Vi var ikke her heller, men fikk flere tips om å dra dit. Det ligger downtown, så lett å komme til! De har en stor statue av en arbeider som rører på seg utenfor, og jeg kan tenke meg at de ter et kult museum.

Bill Speidel’s Underground Tour
Visste dere at Seattle er en by “bygd oppå” en by? Det er en morsom og fascinerende historie om hvordan Seattle bre grunnlagt som by, og på denne touren får du hele historien med en humoristisk vri. Det begynte med 15 min fortelling om hvordan det begynte, før man går som en gruppe ned under bakken der hvor byen var før! Det er bevart en del ting, og det var utrolig gøy å se. Veldig turistting å gjøre, men verdt pengene og tiden!

Shopping
Det ble ikke alt for mye shopping da vi var litt “ferdig” med det.. det var nesten så vi ikke orket å gå inn i butikker til slutt! Men jeg har pinnet og lagret noen steder, så kan nevne de. Hovedområdet for shopping var ganske nærme Pike Place, der finner du alt fra Zara til H&M, Nordstroms (og Rack), Victorias Secret osv osv. Ved Pike Place har de en bra kjøkkenbutikk som heter Sur La Table.

Petty Parlor er en vintagebutikk i Capitol Hill som skal være bra. Her er det nok også en del vintagebutikker. Vi gikk langs hovedveien og var innom et par kule butikker der, som Isla House + Flower og Station 7. Så er det jo vintage markedet som jeg nevnte tidligere som ligger i Fremont.