18 mars, 2018

Hello, Paris!

Åh, fine Paris med sjarmerende gater, fransk mat og MYE mennesker. Jeg elsker storbyer, men jeg skal innrømme at det kan bli litt mye av det gode noen ganger. Heldigvis var våre 8 timer i Paris veldig bra, og vi fikk feiret min 27 års dag og opplevd litt av byen sammen.

Vi har begge vært i Paris tidligere, så vi bestemte oss for at vi skulle droppe sightseeing og heller bare kose oss siden vi hadde såpass begrenset tid. Vi landet kl 9 om morningen, tok banen ned til sentrum og til Saint Lazare hvor vi senere skulle ta toget til Rouen. Her dukket problemet opp – det var ingen steder å legge fra seg bagasjen for dagen. Etter mye om og men fant vi et hotell i nærheten (ATN) som vi fikk levert bagasjen på, og da var vi frie og klare for å utforske!

Frokost / brunsj ble intatt på HolyBelly 5Ganske så lite franskt som du får det, men KULT sted! Vi delte en hjemmelaget cider som var sjukt god, spiste pannekaker, bacon og egg. Interiøret var kult og det var god stemning, fin service og gode priser. Anbefales!

Vi var også en tur innom Galeries Lafayette som har det mest fantastiske taket / kupellen jeg har sett inne på et senter. Det er verdt å ta en tur dit bare for å se. Vi var på utkikk etter veske og joggesko, og fant ingen av delene, så det ble litt rusling rundt om kring. Her har de egentelig det meste du trenger, samt Urban Outfitters og Topshop.

Paris er vakker, og det er så fint å bare gå rundt i gatene. Vi tok taxi til Holybelly og det tok sånn ca hundre år, så jeg vil nok foreslå å gå eller ta metroen rundt om kring. Vi gikk ned til St. Germain området – og wow, der har vi sjarm! Utrolig koselige gater og masse fine kaféer og niche-butikker. Her anbefaler jeg virkelig å rusle rundt, kanskje uten mål og mening, så finner man de fineste stedene. Har blitt anbefalt en restaurant her som heter Fish La Boissonere.

Et av mine ønsker var å gå innom butikken til Sezane som jeg har fulgt på Instagram en god stund. Det er et franskt ’boutique’ merke som har veldig mye fint, både klær, vesker og annet tilbehør. De har en butikk i Paris som de kaller ‘l’appartement,’ og dit tok vi turen! For en vakker butikk, den er verdt å dra innom bare for å titte. Fine, gamle tregulv og masse blomster og planter overalt. Og mye fint. Jeg prøver å spare shoppingen til USA, så det ble ikke noe nytt, men jeg er glad vi dro innom!

Til slutt avsluttet vi med lunsj på den veldig kjente Café de Flore i St.Germain. Jeg var helt sikker på at vi ikke kom til å få plass, men vi fikk faktisk et bord rett utenfor i solen- det var deilig det! Perfekt sted å people-watche, og jeg tror vi ble med på greit mange turistbilder av restauranten, haha. Her koste vi oss med vin, cognac, fransk løksuppe og croque monsieur. God mat, ikke out-of-this-world for prisen, men verdt en tur for sjarmens del.